Přejít k hlavnímu obsahu
Ve zlínském divadle se za jízdu pod vlivem alkoholu musí na terapii

Ve zlínském divadle se za jízdu pod vlivem alkoholu musí na terapii

Zlín

V čase, kdy do platnosti přichází novela, která rizikovým řidičům jako podmínku k navrácení řidičského průkazu ukládá povinnost absolvovat terapeutický kurz, přichází Městské divadlo Zlín s aktuálně laděnou novinkou Utánképzés ittas vezetőknek aneb Rekondiční terapie pro opilé řidiče. Diváci budou svědky terapie přímo v české premiéře sobotu 24. února v 19 hodin ve Velkém sále.
 

Máte „papíry v čistírně“? Nebo jste měli? Nebo znáte někoho, kdo musel projít procesem psychoterapie, aby mu je vrátili? A tušíte, s kým se tam hypoteticky můžete setkat? Zjistit, kdo je kdo, co se stalo, proč, kde a jak se to stalo – to vše může být zábavné, smutné i dojemné… A možná nám všem i trochu známé. Devět navzájem si cizích mužů i žen – manikérka, podnikatelka, novinářka, majitel nonstopu, mafián, správce domu, inženýr, kuchař a muž s utajenou identitou podstoupí toto setkání, vedené dvěma podivnými psycholožkami…

 

Autorem této korektně nekorektní komedie je úspěšný maďarský autor János Háy. Pro zlínské divadlo titul objevil a nastudoval režisér Petr Štindl, který je publiku důvěrně známý z poslední doby díky inscenacím Extrabuřt, Trnky a hvězdy či Srpen v zemi indiánů.

 

Tématem není alkohol za volantem, ale důsledky tohoto přečinu, tedy jak se k tomu staví jednotliví hrdinové hry. A jestli takové kurzy dosud neexistují, mohou mít smysl. Pokud nejde opět jen o nějaké formální nařízení. Je to jistě téma ve společnosti rezonující, říká režisér Petr Štindl.

 

A jak hru objevil? „Nové texty mne primárně zajímají, rád je inscenuji, a když už nejsou doma, když už dobří autoři nepíšou pro divadlo, ale třeba pro film či se věnují literatuře, obracím se do zahraničí. Většina dramaturgů v českých divadlech se zaměřuje hlavně na anglosaskou či německy mluvící oblast, tak mne napadlo podívat se jinam. A zjistil jsem, že UTÁNKÉPZÉS ITTAS VEZETŐKNEK se hraje v několika maďarských divadlech,vysvětluje.

 

Letos půjde už o druhou maďarskou hru, kterou se ve zlínském divadle rozhodli zpracovat. První byla inscenace významného maďarského divadelníka Bély Pintéra Špína v režii Patrika Lančariče.

 

V českém divadelním prostředí je maďarské drama stále poměrně neznámé a nemá ani svou výraznou inscenační tradici. Výjimku tvoří snad jen István Örkény a Zoltán Egressy. Maďarská kultura je přitom nedělitelnou součástí středoevropského kulturního prostředí a výrazně je ovlivňuje,komentuje dramaturgyně Městského divadla Zlín Katarína Kašpárková Koišová.

 

Aktéry terapie jsou známé tváře zlínského uměleckého souboru: Luděk Randár, Radoslav Šopík, Radovan Král, Pavel Vacek, Marek Příkazký, Zdeněk Lambor, Marie Vojtěchová, Marta Bačíková a hostující Karolína Vlčková. V rolích psycholožek, které účastníky celou terapií provedou, se objeví Tamara Kotrbová a Eva Daňková. Všichni herci jsou po dobu představení prakticky permanentně na jevišti.

 

Foto: MD Zlín