Přejít k hlavnímu obsahu
Zlín chystá revoluci v řízení dopravy. Inteligentní technologie umožní komunikaci mezi auty a křižovatkami

Zlín chystá revoluci v řízení dopravy. Inteligentní technologie umožní komunikaci mezi auty a křižovatkami

Zlín

Zlín jde naproti inovacím a moderním technologiím. V rámci 3. ročníku celorepublikového festivalu umělé inteligence Dny AI představil vlastní projekt, který spočívá v inovaci řízení dopravy díky speciální komunikační technologii C2X. Ta umožní komunikaci nejen mezi vozidly, ale také mezi křižovatkami a přechody.

 

Na semináři Smart Cities a budoucnost dopravy v době umělé inteligence představila zlínská radnice svůj vlastní projekt, jehož součástí bude instalace komunikační technologie C2X, která umožní komunikaci nejen mezi vozidly, ale i mezi 45 městskými křižovatkami včetně přechodů. To vše za přispění umělé inteligence.

 

Zmíněná technologie se už nachází v některých nově vyrobených automobilech a od letošního roku patří k povinné výbavě každého nově vyrobeného vozu,“ uvedl radní Václav Kovář, který má v kompetenci dopravu a její alternativní způsoby.

 

Projekt, s jehož realizací se počítá od poloviny roku 2025 do konce roku 2026, má několik cílů. Kromě zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy přinese například optimalizaci času, který motoristé stráví na křižovatkách.

 

Cílem je rovněž snížení počtu dopravních nehod a dojezdové doby vozů veřejné dopravy či sběr aktuálních dat, která zaznamenají průjezd na červenou, otáčení vozidel v křižovatce nebo ohrožení chodců na přechodech, a to i na těch železničních,“ informovala zlínská radnice na svém webu.

 

Součástí systému je také vznik Dopravně informačního centra. Tento dispečink bude napojený na všechny dispečinky ve městě. Semafory a sledovaná místa se prostřednictvím vysokokapacitní přenosové sítě propojí s dopravním dispečinkem tak, aby se zde mohla v aktuálním čase zpracovávat veškerá data potřebná pro operativní řešení dopravních situací. Novinka rovněž umožní preferovat linky MHD nebo plynulý průjezd složek Integrovaného záchranného systému.

 

S přispěním umělé inteligence třeba na přechodech pro chodce dokážeme operativně navýšit čas, který lidé potřebují s překonáním silnice z jedné strany na druhou,“ poznamenal radní Kovář. A dodal, že dispečink bude monitorovat intenzitu dopravy, čímž řidiči získají dokonalý přehled o všech aktuálních uzavírkách.

 

Inteligentní telematický systém s prvky C2X financuje částkou 150 milionů korun Operační program Doprava v rámci ITI Zlínské aglomerace. Město Zlín poskytne ze svého rozpočtu dalších 75 milionů korun.

 

Foto: Město Zlín