Zimní údržba silnic za leden a únor přesáhla rozpočet na celý rok
ZlínPo výkonově silném lednu z hlediska zimní údržby silnic II. a III. třídy ve Zlínském kraji následoval silný únor. Za první dva měsíce roku 2021 stála zima v kraji podstatně víc, než jaké byly průměrné celoroční náklady na zimní údržbu za předchozích pět i deset let. Peníze budou chybět.
Dohromady za první dva měsíce roku 2021 se pluhovalo 152 061 kilometrů, posypalo se 193 886 kilometrů, spotřebovalo se 8 922 tun soli a 17 312 tun inertu. Náklady činily 97,240 milionu korun.
Pro srovnání: za stejné období loňského roku se pluhovalo 27 396 kilometrů, posypalo 67 864 kilometrů, použilo se 2 631 tun soli a 7 091 tun inertu. Náklady dosáhly částku 38,930 milionu korun. Průměr minulých pěti let za první dva měsíce roku činí 87 337 kilometrů pluhování, 108 275 kilometrů posypu, 4 480 tun soli a 9 859 tun inertního posypu. Průměrné náklady za minulých pět let - 55,335 milionu korun.
„Z čísel je zřejmé, že zimní podmínky byly od začátku tohoto roku velmi náročné a že zimní údržba krajských silnic ve svých výkonech i nákladech zásadním způsobem překročila průměrné hodnoty z předchozích pěti nebo i deseti let. Navíc s vysokým počtem mrazových cyklů došlo v tomto roce na vozovkách také k většímu výskytu výtluků a poruch, což opět bude vyžadovat více prostředků na jejich odstraňování," uvedl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.
Krajští silničáři počítali ve svém rozpočtu s průměrnými náklady na zajišťování zimní údržby pro celý rok 2021 s částkou 85 milionů korun, což odpovídalo skutečnosti z posledních pěti let. „Jestliže nás zima stála už za leden a únor přes 97 milionů korun, znamená to pro naše financování vážný problém. Museli bychom výrazným způsobem utlumit všechny letní práce na silniční síti. Obracíme se proto na našeho zřizovatele - Zlínský kraj - s žádostí o dodatečné posílení našeho rozpočtu," dodal ředitel ŘSZK.
Zdroj: ŘSZK