Ve Zlínském kraji se od 1. ledna zdraží jízdné
ZlínOd 1. ledna 2022 zaplatí cestující v autobusech a vlacích Integrované dopravy Zlínského kraje za jeden ujetý kilometr o 20 haléřů více než doposud. S dalším zdražením se pak počítá od druhé poloviny roku 2022. Důvodem růstu cen jsou dlouhodobě rostoucí výdaje na zajištění veřejné dopravy.
Stálý růst nákladů a fakt, že od roku 2019 se v regionu ceníky ve veřejné dopravě neměnily. To jsou hlavní důvody k tomu, že vedení kraje přistupuje k úpravě cen v systému Integrované dopravy Zlínského kraje. Na pondělním jednání to schválili krajští radní.
„Jako řádný hospodář musíme reagovat na aktuální ekonomickou realitu. Od roku 2020 výdaje stouply o 13,6 %. Současně ale za stejné období nedošlo k úpravě ceny jízdného v systému Integrované dopravy Zlínského kraje. Je proto nezbytné upravit stávající základní ceník jízdného tak, aby nedocházelo k dalšímu navyšování nepokryté ztráty v linkové i drážní dopravě, které má negativní dopad do krajského rozpočtu,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Radek Doležel.
V současné době platí cestující ve Zlínském kraji 1 korunu za jeden ujetý kilometr s tím, že nástupní sazba je 9 korun. „Od 1. ledna 2022 se cena za ujetý kilometr zvýší na 1 korunu 20 haléřů, nástupní sazba se měnit nebude, zůstane tedy na 9 korunách. Jízdné se přitom bude zaokrouhlovat na celé koruny,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Martin Štětkář.
S dalším zdražením jízdného se pak počítá od července 2022, kdy by cestující za jeden ujetý kilometr měli zaplatit 1 korunu a 50 haléřů. Oproti první vlně zdražení se počítá také se změnou nástupní sazby. Zatímco dnes lidé zaplatí za jízdu autobusem ze Zlína do Uherského Hradiště 37 korun, od ledna to bude 43 korun a od července 2022 by to mohlo být až 51 korun.
Současně by ale od poloviny příštího roku mělo začít platit výhodnější časové jízdné, které bude vázáno na zavedení tzv. zónového tarifu. „V zásadě půjde o to, že kraj rozdělíme na zhruba 120 zón. Cena jízdenky se potom bude odvíjet už ne od kilometrů, ale od počtu ujetých zón,“ vysvětluje Martin Štětkář a dodává, že v první fázi se počítá s možností nákupu sedmidenního a měsíčního časového jízdného.
Foto: Jiří Balát