Přejít k hlavnímu obsahu
Řidič autobusu DSZO za střet vozidel u Tlumačova nemohl. Definitivně o tom rozhodl soud

Řidič autobusu DSZO za střet vozidel u Tlumačova nemohl. Definitivně o tom rozhodl soud

Zlín

Předčasný vánoční dárek dostal řidič autobusu MHD, který byl v květnu 2019 účastníkem vážné dopravní nehody. Po dlouhých soudních tahanicích Okresní soud ve Zlíně totiž rozhodl o jeho nevině. Rozsudek je pravomocný.

 

Po čtyřech a půl letech od vážné dopravní nehody, ke které došlo na křižovatce silnic v Tlumačově v lokalitě Skály, si může řidič autobusu DSZO Karel Ondráček konečně oddechnout. Okresní soud rozhodl, že nenese na dopravní nehodě žádnou vinu a neměl možnost jí předejít. Platí to i přes to, že když autobus vyjížděl z vedlejší silnice od Štěrkoviště, zkřížil cestu nákladnímu automobilu, který jel po hlavní směrem na Tlumačov.

 

Kdyby totiž vozidlo na hlavní silnici jelo nejvýše maximální povolenou rychlostí, a ne výrazně rychleji, ke střetu by nedošlo,“ upřesnil tiskový mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

 

U zmíněné dopravní nehody v Tlumačově bylo prokázáno, že nákladní automobil jel po hlavní silnici rychlostí nejméně 93 kilometrů v hodině, ačkoli zde byla dopravní značkou maximální rychlost omezena na padesátku. Rozhledové poměry řidiči autobusu při takové rychlosti nákladního vozidla nedaly čas na reakci. Náklaďák narazil levou přední částí do boku autobusu. Při nehodě se zranil řidič nákladního vozu a několik cestujících v autobusu, na straně DSZO vznikla hmotná škoda přes 800 tisíc korun.

 

Trestní stíhání řidiče autobusu pro přečin těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti bylo zahájeno v únoru 2020. V dubnu 2021 zlínský okresní soud nejprve Karla Ondráčka zprostil obžaloby. Státní zástupce se odvolal. Krajský soud v Brně v červnu 2021 rozsudek zrušil a vrátil zpět k projednání a rozhodnutí okresnímu soudu.

 

Zpracovávalo se několik znaleckých posudků. V prosinci 2022 odsoudil okresní soud řidiče autobusu k podmíněnému trestu odnětí svobody na šest měsíců a trestu zákazu řízení motorových vozidel na jeden rok. Řidič nákladního automobilu dostal podmíněný trest odnětí svobody na deset měsíců a zákaz řízení na čtyři roky,“ informoval Cekota.

 

Následovalo opět odvolání ke krajskému soudu. Ten však tentokrát svým usnesením z března 2023 odvolání zamítl. Oba obvinění proto podali dovolání k Nejvyššímu soudu. V červnu 2023 Karlu Ondráčkovi Nejvyšší soud vyhověl, zrušil usnesení Krajského soudu v Brně i předchozí rozsudek okresního soudu a přikázal Okresnímu soudu ve Zlíně, aby věc týkající se řidiče autobusu znovu projednal a rozhodl.

 

Jsem rád, že to mám konečně za sebou a že se prokázalo, že jsem nevinen. A děkuji také svému zaměstnavateli, že mi umožňuje dál řídit a že mi přidělil jinou práci v období, kdy jsem řídit nesměl,“ uvedl po opuštění soudní síně Karel Ondráček.

 

Nyní šestapadesátiletý Karel Ondráček dál řídí autobusy a trolejbusy MHD. Vykonává tuto profesi již od roku 2002 a kromě nešťastné události u Tlumačova jezdil vždy bez nehody.

 

Foto: wikipedia.org