Přejít k hlavnímu obsahu
Bateriové trolejbusy jezdí ke zlínské zoo už pět let. Za tu dobu ochránily ovzduší o 568 tun oxidu uhličitého

Bateriové trolejbusy jezdí ke zlínské zoo už pět let. Za tu dobu ochránily ovzduší o 568 tun oxidu uhličitého

Zlín

2,4 miliony najetých kilometrů, o 568 tun oxidu uhličitého a tunu polétavých mikroskopických částic méně v ovzduší. Taková je statistika sedmi bateriových trolejbusů, které byly před pěti lety nasazeny na linkách MHD mezi centrem Zlína, Kostelcem, Štípou a zlínskou zoo.

 

Bateriové trolejbusy typu Škoda 30Tr SOR linek 4 a 5 brázdí trasu mezi centrem Zlína, Kostelcem, Štípou a zoologickou zahradou v převážně dvacetiminutovém intervalu od června roku 2019.

 

Novým prvkem tohoto projektu byla skutečnost, že pro trolejbusovou dopravu do uvedené lokality nebylo nutno budovat nové trolejové vedení, ale zásluhou kapacitních trakčních baterií obsluhují danou oblast tzv. parciální trolejbusy se staženými sběrači,“ informoval mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

 

Linky jsou vedeny tak, že na nich parciální trolejbus při každém okruhu ujede 11 kilometrů na baterie a 12 kilometrů v centru Zlína pod trolejovým vedením, kdy se baterie za jízdy dobíjejí.

 

Vozy za dobu svého využívání u DSZO najezdily dohromady více než 2,4 milionu kilometrů, z toho téměř 1,5 milionu pod trolejovými dráty a více než 0,9 milionu kilometrů na trakční baterie,“ upřesnil Cekota.

 

Ekologický přínos tohoto řešení je významný. „Pokud jde o úsporu skleníkových plynů, provozem bateriových trolejbusů ve srovnání se stejným nájezdem autobusů bylo ovzduší uchráněno o 568 tun oxidu uhličitého,“ uvedl vedoucí dopravního úseku DSZO Ondřej Vašulka.

 

Ve srovnání se stejným rozsahem provozu pomocí autobusů ušetřily bateriové trolejbusy za uplynulých pět let ovzduší také o zhruba jednu tunu škodlivých polétavých mikroskopických částic. „Lidé žijící v blízkosti linek oceňují rovněž výrazně nižší hladinu hlučnosti při jízdě trolejbusu ve srovnání s autobusem,“ dodal Vojtěch Cekota.

 

DSZO má s bateriovými trolejbusy dobré zkušenosti, a proto v budoucnu chystá další projekty tohoto typu.

 

Předpokládáme, že realizací kombinovaných linek s bateriovými trolejbusy, jedoucími částečně pod trolejovým vedením, částečně v okrajových úsecích mimo troleje, a několika elektrobusy dokážeme do roku 2035 přejít v MHD ve Zlíně a Otrokovicích na plně bezemisní MHD,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.

 

Foto: DSZO