Přejít k hlavnímu obsahu
V Německu nalétal úctyhodných 7280 hodin. Teď zrenovovaného Čmeláka představí doma v Kunovicích

V Německu nalétal úctyhodných 7280 hodin. Teď zrenovovaného Čmeláka představí doma v Kunovicích

Kunovice

Oblíbenému Čmelákovi, který dříve běžně létal nad českým venkovem a cestu si našel i do filmu, vzdají hold v Leteckém muzeu v Kunovicích. Řeč samozřejmě není o černožlutém hmyzu, ale o slavném zemědělském letounu s označením Z-37 Čmelák.

 

Místní muzejníci si v loňském roce předsevzali vrátit jednomu z těchto dříve hojně využívaných letadel podobu, v jaké v roce 1968 opustilo výrobní linku LETu Kunovice, a nyní konečně přišel čas představit opravené letadlo veřejnosti. Slavnostní roll-out zrenovovaného stroje naplánovali na 9. července ve 13 hodin.

 

Termín jsme záměrně zvolili tak, aby se kryl se sletem Čmeláků v nedalekých Luhačovicích. Díky tomu budou moci stále letuschopné stroje průletem pozdravit svého zrenovovaného muzejního bratříčka, což bude jistě zajímavý zážitek nejen pro diváky na zemi, ale i pro piloty ve vzduchu,“ vysvětluje ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec.

 

Hlavní část restauračních prací dokončili muzejníci loni v zimě díky finanční podpoře Ministerstva kultury a pomoci ze strany společnosti Aircraft Industries. Nakonec se jim ale podařilo sehnat další finanční prostředky, a proto se rozhodli jít v renovaci ještě víc do detailu.

 

Letos jsme se tak zaměřili i na části, které běžným návštěvníkům zůstanou většinu času skryty, jako je například motor či vnitřní technické vybavení. Díky tomu jsme zároveň mohli představení Čmeláka propojit se sletem v Luhačovicích,“ dodává Hrabec.


Tento konkrétní Čmelák přitom není jen jedním z mnoha, ale jde o skutečného rekordmana.

 

Ve Východním Německu, kde létal celou svou aktivní kariéru, nalétal úctyhodných 7280 hodin, tedy o 2280 hodin více, než na co byl původně stavěn. Díky výborné údržbě mu však bylo umožněno létat dál,“ popisuje historii stroje průvodce muzea Otomar Šimák.

 

Do někdejšího Československa se vrátil až v roce 1984, tedy v roce, kdy byla výroba klasického Čmeláka nadobro ukončena, a zamířil rovnou do muzea. Tento poslední let zpět do místa vzniku provedl dlouholetý šéfpilot tehdejšího LETu Kunovice Stanislav Sklenář.

 

Na rozdíl od tradičních čistě žlutých či žlutočerných Čmeláků, které známe z našich letišť i polí, ponese ten kunovický barvy východoněmecké společnosti Interflug. To znamená nejen původní východoněmeckou imatrikulaci DM-SNK, ale především atraktivní zbarvení s výraznými tmavě červenými prvky, které je v Česku spíše raritou.

 

Foto: Letecké muzeum v Kunovicích